05 October 2015

Ke Ho Chi Minh Ke Kita ??

Trip kali ni terjadi apabila mendapat perkabaran Air Asia ada buat promo ! aku sebagai suri rumah yang memang asek terperuk je dalam rumah.. memang aku tak senang duduk ! dahh ! jangan dok kuar ayat..

"untungggg arr boleh g jalannnn walaupon suri rumah..."

"untunggg arrrrr itu..."

"untung arrrrr ini........."

seyes macam tahi aku rasa. ko memang la tengok aku berseronok. tau tak apa yang aku kena korban untuk aku dapat apa yang aku nak ni ? tak tau kan ? so, better diam. 

geram betoi manusia mulut longkang. 

ok dah la emosi tuh . 

Bila aku dapat email Air Asia cakap ada promo sekian-sekian tarikh.. memang aku stay up lah.. gila ko.. tiket murah.. sapa tak nak kan ? nak-nak pulak aku jenis berjalan ikut poket. tebal poket jauh la pergi. nipis poket.. dekat la pegi ! ala backpakers la.. aku cakap ala je eh.. bukan backpakers tegar. sebab apa ala.. sebab semua benda kitorang book sendiri atau tanya kenalan yang pernah pergi atau rujuk blogger-blogger yang pernah pergi atau rujuk Group FB Backpakers Buddies Malaysia (BBM) tapi yang banyak info memang dapat dari group FB. terima kasih korang ! aku bukan nak mengaku backpakers sangat.. tauu ??

tapi nak cakap. banyak info kat dalam group tu..

kalau ko jenis suka g jenjalan dengan tour guide pon.. dalam group tu pon ada yang buat pakej tour guide ni. so.. masuk je.. memang banyak info.. 

wahhh ! panjang lebauuu ! lama aku tak menaip. mood menaip aku asek kelaut ! 

Ni total harga tiket kitorang. 
setelah dibahagi.. sorang RM267.00 termasuk 20kg luggage pergi dan 20kg setiap sorang untuk balik. ( pergi amek 20kg share 4 orang balik setiap sorang 20kg)

Duit kalau diconvert kan RM, aku bawak RM1000 sahaja untuk hidup selama 4 hari 4 malam kat sana. dah termasuk duit shopping la tu.. aku tuka duit Dong dlm rm300 ++ lepas tu Dolar dalam rm150 ++ . (lebih kurang. tapi yang pasti RM500 lagi aku memang bawak duit Malaysia. 

Duit hotel dah settlekan sebelum berangkat. Hotel, Liya yang settlekan.. pastu kitorang bayar kat dia. Kitorag duduk Cat Hotel. sangat recommended lahhh kepada yang nak pegi nanti.. lokasi memang strategik.. 

untuk kesana.. aku ada buat sifir kat buku 555. senang nak belek dalam Dong duit RM berapa. selain tu aku ada install apps ni. 



kalau ditanya mana 1 yang membantu.. aku jawab 2-2. sebab.. kadang-kadang bila rasa ragu-ragu nak kuarkan handphone.. bek buka buku 555. bila yakin.. boleh kuarkan handphone. kenapa aku cakap macam ni ?

sebabnyaa.. sebelum pergi.. dengar cerita dari kenalan ni.. bukan main scary lagi.. Ho Chi Minh ni ramai orang jahat la.. kalau keluarkan camera kena ragut lah.. pastu samun handphone lah. korang paham tak apa perasaan aku ?? bila orang macam aku.. yang pertama kali nak pergi.. dapat cerita macam ni.. opkos la scary ! nak-nak pulak kami semua pompuan pulak. sorang ibu mengandung. kalau tak kuat ni, saheh aku cancel trip ni. tak payah pegi.. tapi, opkos la aku tak selemah tu... hahaha !

kat group BBM tu pon aku ada baca.. kena pukau lahh ! kena tipu dengan driver teksi lah. tu aku cam boleh terima la. pengalaman orang yang kita tak kenal kan..

ni kenalan nih. kawan-kawan yang pernah pergi ni.. cerita dia menakutkan betul ! sampai aku rasa.. die ni nak cerita pengalaman suh berjaga-jaga ke. suh jangan pergi? haha ! 

Alhamdulillah masa pegi hari tu.. tak ada apa. kami semua selamat. cuma ada pengalaman pelik jek dengan orang-orang kat sana. Bagi aku la kan.. bab ragut ni.. kat mana-mana pon ada. kat Malaysia sendiri pon ada kes ragut nih. kes pukau memukau ni. betul tak cakap aku? tapi kita pegi tempat orang.. aku selalu pesan kat diri sendiri.. 

- JANGAN SERONOK SANGAT
- SELALU BACA AYAT QURSI
- SOLAT 

solat tu memang semestinya. solat, dan mintak Dia pelihara kita dari benda yang tak baik. betul orang kata. lagi banyak kita travel.. lagi kita dekat dengan Dia. memang kita bergantung 100% kat Dia. 

dah la kat negara orang kan. bahasa dia pon kita tak tau. bila aku nampak mulut diorang terkumat kamit tak keluar suara.. memang cepat-cepat aku pon terkumat kamit baca ayat Qursi. bukan nak berprasangka buruk.. tapi sebagai langkah berjaga-jaga. memang aku amalkan baca ayat Qursi ni dari dulu.. tak kesah la kalau dalam feri Langkawi ke Kuala Perlis sekali pon... memang baca. 

kitorang ke Ho Chi Minh Ahad malam Isnin. sebab apa malam? Plan awalnya sebab malam tu sampai, rehat secukupnya.. pagi tu masa bangun pagi.. badan cukup rehat. so.. dapat shopping dengan penuh bertenaga ! tapi aku tak shopping sangat. yang nampak shopping  beria aku beli barangan yang orang kirim. ya ah. suri rumah kan. tak berduit sangat.. tapi sesungguhnya aku la lupaa ! hotel charge 1 hari jugak ! kahkahkah ! tak pelah. belajar dari pengalaman.. hehehe ! 

Aku bertolak dari Langkawi hari Sabtu pagi. sebab.. tu je tiket paling murah yang aku dapat. sebelum ni belek-belek ade gak la tiket murah. dok biar dulu.. biar dulu.. last-last yang murah tu tak de dah. hampeh sungguh ! macam biasa. Day amek aku. dari KLIA2 aku naik ERL ke Salak Tinggi. Day datang amek aku kat situ. senang sikit. tak payah tunggu kat airport. lagi pon aku suka jek naik ERL. tak sesak pun. selesa. selalu ja dapat tempat duduk. tak pernah lagi tak dapat tempat duduk.. 

Harga tiket ERL dari KLIA2 ke ERL Salak Tinggi - ERL Salak Tinggi ke KLIA2

RM3.20 sehala yer
Keesokan harinyaa.. Ahad lepas Asar je kitorang terus bertolak dari rumah Day di Labu tu.. ke KLIA2. naik tren jugak. sebabnya.. sep sikit duit parking. pepaham je lah rega parking kat KLIA2 tuh.. 
orang yang tak pegi lagi excited tengok tren sampai. haha ! 
bersih je ERL. tak de bau. selesa semestinya. kalau tak. takde nyee aku suka nak naikk. nampakkan? kerusi kosong jek.. so.. tak yah risau takda tempat duduk !

saja pakai baju sama. kata bff.... :P 
Sampai kat KLIA 2 terus cari Liya dengan Uyah. rinduuu habaq hangg ! lama tak jumpakk ! Uyah.. last aku jumpa masa dia tak pregnant lagi. sekarang dah prengnant 5 bulan. muka samaaa ja.. tak berubah pon.tembam pon tak.. cengkung pon tak.. part perut dia je membengkak. ekekeke !

lepas tu Seli tolong kitorang check in bag. aku tak de benda nak check in sebab aku bawak bagpack. bajet backpakers.. wekkk ! bukan apa.. senang nak bergerak .

nampak? memang dia yang nak pegi. aku ni tinggal.. 
Masa nak check in bag.. boleh pulak terlebih muatan. padahal beg tak penuh barang pon. kata staff AA tu .. sebab beg tu sendiri yang berat. hoihhhh berangin jekkk tuan punya beg !! sebab timbang kat rumah tak de plak berat macam tu.. takkan timbang pon nak menipu kottt.. tak pon salah 1 penimbang rosak la kot kan ? positif thinking la kononnya..

terpaksa keluarkan barang bagi beg jadi ringan. dan mengikut kuota berat. last skali.. rupanya beg Day tu boleh bawak naik atas. so tak yah susah-susah keluarkan barang dah.. dan macam biasa.. aku jugak yang rilek.. tukang amek gambar jekk ! haha !


ayuhhh ! Pengembaraan bermulaaaa !!! 

Untuk pelepasan antarabangsa di KLIA 2.. ni adalah pertama kali untuk aku. sebelum ni p Bandung masa LCCT masih wujud lagi. jangan dok cakap aku kerap berjalan luar negara eh.. ni baru kali ke 2 ok !

so, kali ni baru tau.. sekarang scan passport dengan scan jari.. balik Langkawi aku marah Mie. kenapa tak cerita dengan aku benda macam tu.. haha ! atleast tak la aku nampak jakunnn / perakk ! muahahaha !

Boleh tahan jauh jugak tempat nak tunggu. naseb baiklah pilih pakai kasut yang betul.. pemilihan kasut sangat penting tau. nak-nak kita ni jalan sendiri. kalau aku.. aku tak peduli design kasut aku tu buruk. janji selesa dan kaki aku tak sakit.. kali ni pakai sneakers. peduli hapa aku kalau aku nampak tomboy ke apa. janji aku tak sakit kaki.

Yang sebetulnya.. flight kitorang lambat. dalam 1 jam macam tu. tapi disebabkan aku lama tak jumpa diorang. banyak la topik diutarakan. pastu asek-asek bergambar. memang tak terasa la 1 jam lambat tuh..

Dalam flight aku duduk dengan Liya. Uyah dengan Day terpisah. alah. setakat terpisah sekejap jek kan.. apa ada halll.. aku dengan Liya memang macam-macam la menyembangnya... mentang-mentang duduk dengan member.. sembang tak ingat dunia ! Day dengan Uyah cakap asek dengar sora kitorang jek ! adatlah duduk dengan member. pastu rasa teruja tu meguasai diri. mana boleh nak lelap wehh ! rasa tak sabarrrr nak sampai Ho Chi Minh !!

macam happy jek boleh duk sensorang.. haha ! 
Sampai jek airport Tan Son Nhat International, Ho Chi Minh (Saigon) terpegun plak. Eh ! lawaaa la airport dia. ingat kan kecik or tak lawa.. macam Klia 2 jugak. tapi kecik la..

Ho Chi Minhhhh ! peace yaww ! uyah ni..mentang-mentang suka pink.. tak kesah pon tarik beg pink Day tu.. janji pink eh uyah ? haha
kaunter banyak. ok la servis dia macam ni. tak la lama dan beratur pajang
kitorang semua line lain-lain.
perasaan bila sampai tu.. begitu teruja ! haha ! bukan apa.. lama planing kotttt!! bila jadi.. opkos la teruja kann.. teruja.. terujaaa..  skalikk hambek ko.. ada benda yang memusnahkan keterujaan aku tuhhh..

betul la orang tua pesan.. nak seronok.. jangan seoronok sangat..

cerita dia macam ni..
masa aku berbaris untuk cop passport tu.. masa tu aku tengah tunggu turn aku la nak cop kan.. masa tu aku dok sengeh-sengeh dengan day kat sebelah.(Day beratur sebelah aku) pastu dok belek-belek la tempat ni.amek-amek gamar.. kiranya aku tak tengok la pegawai imigresen tu. skali.. Day tego.. pastu tunjuk kat kaunter imigresen tu.. pegawai tu tengak tunjuk-tunjuk aku.. dengan mata terbeliak muka marah. ek elleh.. bukan lama sangat pon aku ralit.. muka memang komunis sungguh ! nyampah aku.. pehal ntah.. dok marah aku.. macam la disebabkan aku tu line tu tak bergerak. tak de orang pon belakang aku tu.. haa... masa dia dok cop passport aku.. mulut dia terkumat kamit. masa ni aku dah pikir bukan-bukan. ntah-ntah nak santau aku ke ape.. aku ulang baca ayat Qursi banyak kali. heee.. settle semua.. bagi passport tengok muka kita pon tak. letak je kat kaunter macam tu je. aku cakap 'thank you' dia macam tekejut. tengok aku sampai tak terkata pastu tunduk baca amenda ntah kat meja dia. belakang aku dah tak de orang. so.. habis la keje dia.. huhh ! ntah amenda ntah dok buat muka komunis ko tuh..

baru masuk negara ko.. macam ni ko welcome pelancong? hahaha ! buat masa sekarang.. aku tak rasa nak datang lagi negara ko nih.. Malaysia jugak bagus.. huhu !

Settle cop mengecop pegi amek beg.



cantekk la kan airport ni? aku salah tanggapan la selama ni. kihkihkih !

ntah apa lagi la nak check tuh
Keluar dari airport.. kitorang tak cari bas. dan.. aku pon tak nampak bayang bas dalam waktu macam ni. pukul 10 lebey macam tu. kalau tak salah aku la. (kalau salah.. mohon budak 3 orang ni habaq kat aku.. hahahah ! aku tau depa baca blog aku :P ) dok nampak iklan sim card. plan asal memang aku nak beli sim card. tapi aku tak reti nak pilih apa yang bagusnya sim card tu. dan benda paling bodoh aku buat.. aku tak note nama line telepon yang blogger or orang yang pernah beli sim card. nak beli takut salah. last-last tak beli. macam amek keputusan nak beli kendian la..

disebabkan tak naik bas.. kitorang amek teksi. dan.. memang betul-betul dengar cakap. amek teksi Vinasun. baca blog & group FB.. boleh dikatakan semuaaaaaaa suruh naik teksi jenama ni. teksi ada meter & murah. jangan tanya aku

 "betul ke murah, kakk?"

sebabnya.. aku sendiri tak tau sebab tak berani amek teksi lain melainkan Vinasun ni. tambang VND 145 000 (RM28.21) kami bahagi 4. nampak tak penjimatan disitu?

Masa dalam teksi, kitorang pon takut-takut jugak. takut driver tu tak jujur. takut bawak kitorang ikut jalan jauh. bukan tak pernah terjadi. ade gak la aku terjumpa blog orang yang bernasib tak baik. dapat teksi, teksi bawak pusing jauh.. disebabkan tak nak terjadi macam tu.. kitorang pon cari jalan jugak. tak duduk saja dalam kereta tu.. cari nama jalan.. tunjuk yang kitorang ni alert nama jalan.. haa.. lagi 1.. driver teksi ni tak pandai cakap English. Melayu lagii la tak boleh.. so dalam kereta kitorang cakap jek. siap acah-acah cakap melayu dengan dia. dia pon okay jek.. senyum jek..

yang lawak. bila jumpa board Malaysia. promosi visit Malaysia. semua excited ! sampai dia gelak-gelak la. tu baru bercuti dah rasa macam tu. agaknyaa kalau duduk kat negara orang.. nampak huruf M - A ja pon dah meloncat agaknyaaa.. hadoii !

ni la ghupe teksi yang digembar gemburkan tuhhh 


sebenarnya.. bagi mengelak kita kena tipu dengan teksi.. sepatotnyaaa.. memang kita KENA beli sim card di airport tadi tuhhh ! ada internet, boleh guna google maps. so, tak boleh nak menipu. tapi masa on the way tu kitorang saja je sebut waze, google maps.. kekunun macam kitorang kat belakang ni tengah bukak gogle maps la.. padahall... phuiiii ! mengelabah jekk tengok nama jalan takut kena tipu.

lagi 1, cara sebutan kita tak sama dengan diorang. kita sebut lain.. diorang paham lain. nak bagi tau nama hotel pon.. memang KENA tunjuk nama hotel dan alamat la opkos. jangan anggap teksi tau semua tempat. kang tak pasal banyak ko kena bayar tambang..tak pasal-pasal bajet lari duk membayar teksi semata. masa dalam teksi jugak.. kitorang selfie dengan dia. amek gbr dia.. nak menunjukkan kalau apa-apa terjadi.. kitorang nak viral kan gambar dia.. kakakak ! gitu lah.. yea lah.. kita dok baca pengalaman orang macam-macam. yang pergi ni pulak pompuan jek.. opkos cuba sebaik mungkin buat macam-macam.. heheheh !

ni gambar yang aku snap dr belakang. yang lain ada dengan Liya.. hehe ! camera aku gambar malam memang tak sharp. mahapkan patik
Alhamdulillah kitorang selamat sampai hotel. tu pon jangannn.. kitorang dok buat pandai. sebab ada 2 hotel nama Cat Hotel. kitorang dok rasa tempat yang kitorang tengok tu, tu lah hotel kitorang.. rupanya bukan. dok buat pandai tu bukan apa.. risau kena tipu. kitorang check balik nama jalan. naseb la papan tanda nama jalan memang ada. terletak elok ja. so, bagus la driver ni. jujur hantar kitorang.

Sampai di hotel kitorang disambut dengan staff Cat Hotel ni. peramah orang dia. dan opkos pandai cakap omputeh. Dia cakap kat kitorang nama dia Dino. bila tanya kawan-kawan dia.. kawan dia cakap nama dia Nick. ntah la. mana-mana lahhh nama kauu..


Dino ni bagos la. dah tau kitorang baru sampai, tanya nak pakai sim card ke, tunjuk restoran halal, tempat menarik yang lain. tapi pakai tunjuk tangan macam tu je la. tak de plak hulur map ke tanda ke.. maybe dia ingat kitorang ni jenis jalan nak g mane-mane naik teksi la kot. sebab tak habis-habis... sebut 'far'. elloww.. ingat kitorang gemok-gemok ni malas nak jalan kaki ke? sorry skett ! :P

naseb bek la lokasi hotel ni strategik. lintas je jalan.. dah sampai Malaysian Street. haa.. kat situ bersepah kedai makanan halal. dekat jugak dengan Hotel Saigon Pink tu. bukan dekat jugak. memang dekat sangat. Hotel kitorang lagi murah dari Hotel Saigon Pink tu. syukurrr. serba serbi murah setakat sekarang. haha ! maybe jugak dia dok sebut 'far' tu sebagai umpan untuk kita mintak dia tolong panggil kan teksi. kalau dia panggil teksi, opkos la ada habuan untuk dia sket kan..

Eh, lupa nak cakap.. jangan mudah terpedaya dengan kata-kata manis staff hotel tau. kadang-kadang tempat yang suggest tu tempat dia dapat tips lebey. so, pandai-pandai la. kalau tak kesah.. ok jekk..

ni lah Cat Hotel. konsep hotel dia.. kurus dan tinggi. hehe ! kecik comel molek. 
Lepas check in.. kitorang g cari kedai makan. lapar la. banyak tenaga dah guna.. disebabkan selalu baca orang suggest pegi makan kat Hajah Basiroh.. kitorang pon serbu la.. sekali dah tutup. pegi la kedai sebelah tu. Nama kedai Osman..

Nasi Goreng Telor VND 50 000 (RM 9.72) aku order nasi goreng telor ni sebab aku tengok kat menu.. hat ni ja paling urah.. hahaha! 
suasana malam di Malaysian Street
Harga makanan kat sini, kitorang tak terkejut. sebabnya dah dapat info makanan halal di Ho Chi Minh ni memang mahal. yea lah.. nasi goreng telor pon dah RM9 kan.. siakap 3 rasa aku tak tau la berapa harga. :P

Di Malaysian Street ni kebanyakan peniaga memang boleh berbahasa Melayu.. perbualan jual beli. yea lah, tu je ayat dia guna hari-hari nak tarik pembeli Malaysia.. tapi kot ko nak test tya dia..

"kak, mung makang ikan dalang pinggang ke dalang polisterin?"

try la. tengok dia reply apa.. :P

diorang pon guna ayat 

"kak, 3 10 ringgit kak.. 3 sepuluhh.. "

jangan nak terkejut k?

kalau dia tak boleh cakap Melayu.. dia akan bagitau harga barang yang dia jual tu melalui not RM kita tu. so, RM kita masih diterima disini jangan risauu.. (29 hb 9 - 1hb 10 2015) masa ni kan RM jatuh, diorang tak tolak pon duit RM. ni pengalaman kitorang la. kalau ada orang yang cakap kat Ho Chi Minh tak terima RM.. aku tak pasti la yang tu.. selama 4 hari dok sini.. elok je terima RM. 

Selesai makan.. kitorang decide.. nak balik rehat. esok baru mulakan aktiviti. malam ni rehat secukupnya dulu.. walaupon Night Market tu memanggil-manggil..bawak-bawak lahhh bersabo... esok ada lagii.. 

Masa jalan kat Malaysian Street ni , ada ja jumpa orang Malaysia. Student UMT kalau tak salah diorang dari Kemboja katanya. pastu singgah sini. Biasa la. Malaysian bila jumpa mana nak sombong. tetiba sembang ramah macam dah kenal lama.. (bab sembang ramah tamah tu memang serah kat Liya . kitorang senyum je.. )

Lepas makan, balik hotel. siap-siap tido.. esok jauhhh nak berjalann ! heeee :D 



Selesai malam pertama di Ho Chi Minh.. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...